2012. augusztus 28., kedd

Akvárium építés nulláról - III. (A világítás)

 Ugyan már régen elkezdtem ezt a részét a projektnek, de még nem írtam róla.. A szokás speciális fénycsöveket használni, amelyek ára nem kevés, a beszerelése nehézkes, mert vízállóvá is kell tenni, és a fogyasztásuk sem túl baráti.
 És a legutóbbi a legfájósabb, mert napi szinten 8-12órát megy, egy-egy fénycső teljesítménye 20-80W között változó, és az csak egy, de egy 170cm-es szélességű akváriumhoz dukál 6-8db is. Mivel 40x170cm az alapunk. Mondjuk a realitás kedvéért, legyen 2x2 80cm-es, és 2x120cm-es. A két 120-as csövet középre tenném be egymás mellé, a 80-asokat pedig a négy sarokra, így jutna mindenhova elég fény.

A 80cm-es csövek átlagfogyasztása 39W, ezt ugye felszorozzuk néggyel. A 120cm-es 54W-ot fogyaszt, ebből pedig kettő kéne.
 Ez 264W alaphangon. És még nem megy a levegőztető, a vízforgató, a szűrő. A szűrő 20W, a levegőztető 7W, És ha kell keringető az is 10W. 301W, amiből 37W 0-24 megy, a többi 8-12órát.

SOKK.


Nos, a fénycsöves megoldás helyett, LED világítás választottam. A röhej, hogy azt hittem lényegesen drágább lesz, de végeredményben ha az ember mindent összevásárol, akkor nem. Manapság már lehet kapni vízálló LED szalagokat  számtalan boltban fellelhető, én egy régi jól megszokott kereskedésbe mentem. Mivel a fénycsöveknek speciális színe van, ami a halaknak kedvező, ezért én sem tehettem azt, hogy csak fehéret veszek, vettem sárgát, és kéket is, ezeknek fényerejét tudom majd csökkenteni a fehérhez képest, hogy ideális színhőfokot generáljak.
 Tehát ez volt a hátrány, a lényeg: 1m = 5W (30db LED/m). Igen, több kell belőle. Úgy lett megoldva mindez, hogy van egy teljes 1,7m-es szallag, valamint 5db 1m-es, ám ezek fel vannak vágva, és "szét vannak terítve". Így 25cm-es darabok 20-20 cm-re egymástól, valahogy így:

 Igaz ez egy régi kép, ezen még nincs fent a teljes szélességű szalag, amit utólag raktam rá, mivel az eredeti elgondolás fényereje kevés lett volna az élőlényeknek.
Középen látható 4-4 független 3 ledes lámpa is, ezek fogyasztása megfelel 3,7W-nak, ám ezek ritkán fognak világítani.
 Az 5x1m + 1x1,7m fényszalag teljes fogyasztása 33,5W+3,7W Hol van ez a 264W-hoz képest?! Jó, legyen 40,5W, mivel ehhez már tápegység is kell, aminek a hatásfoka 90-92%-os. 223,8W-al kevesebbet eszek máris, 10 évig bírják a LED-ek, és nem kellett szórakoznom azzal hogy vízálló legyen az egész kóceráj. Igaz, a fehér ledek fényereje 70%-ára csökken egy év alatt, és azután áll be, de pont emiatt került beiktatásra az 1,7m széles szalag.
 A többi fogyasztás sajnos nem csökkenthető, gondolok a szűrőre és a levegőztetőre, kivéve ha a levegőztető csak nappal megy, a keringetőt meg kihagyom a rendszerből, mert mondjuk jól építem meg az akváriumot.
 Az egészhez adalék anyag, hogy a két 72l-es akváriumhoz is kellett volna alkalmaznom négy 60cm-es fénycsövet, ez 4x18W lenne ha minden emlékem igaz. Jelenleg pedig összesen 3m szalag van a kettőbe együtt, ami egy fénycső felhasználásának felel meg.

Tehát az akváriumok teljes fogyasztása, mindent beleszámítva, 3 szűrővel, és egy légpumpával majdnem 106W lesz és csak akkor ha minden világít, és folyamatosan megy. Ha nem így lenne, akkor alulról rugdosnánk a 400W-os fogyasztást, amit nem engedhetek meg magamnak.

A fogyasztásról ennyit.

 Mivel én én vagyok, ezért nem egyszerűen egy kapcsolóval lesz a kóceráj kezelve. Ez volt a terv, de miután láttam hogy a halaim télen úgy ébrednek mint akit fejbe-csaptak átgondoltam a dolgot. A halak immun rendszere a stressztől jobban függ mint az emberé. Ennél fogva az életüket elég komolyan megrövidítheti egy-egy téli időszámításban 7:00-kor kapcsolt lámpa. 
 A következő gondolat minden olvasónak, milyen lehet hajnalba arra ébredni, hogy világít alattad fölötted az egész ágyad?! Szar.
 Mi legyen?! Fokozatos kapcsolás! No és erről a következő szófosásomban fogok regélni.